Jag var på Crimetime Gotland i helgen. Jag hade förmånen att få lyssna till Jens Lapidius och Anders de la Motte som samtalade kring hur man kan göra för att få unga killar att läsa.
Jens Lapidius pratade bland annat om högläsning som en viktig del i att vilja läsa och då att fortsätta läsa högt efter att barnen lärt sig läsa. Han trodde också på fler filmatiserade böcker eftersom filmerna kan ge ett sug att läsa böckerna. Vilket han också hört killar säga.
Anders de la Motte berättade om en sak han gjort med sin son. Han bestämmer med sin son att de ska båda läsa var sin bok 30 minuter och efter de 30 minuterna ska de prata om vad de läst. Anders säger: de gör som vi gör inte vad vi säger att de ska göra.
Dessutom tror både Anders och Jens på boksamtalens betydelse för att vilja läsa.
Det var intressant att lyssna på de tankar de hade. Som lärare brinner jag ju för att eleverna ska upptäcka läsandets glädje. Faktiskt så pratade jag med mina kollegor idag kring detta och vad jag lärt mig på seminariet. Författarsamtalet har faktiskt också inspirerat mig till att införa en sak på elevernas bokläsning i höst.
Mina elever brukar börja skoldagen med att läsa böcker. I höst kommer de få prata med sin bänkkompis om vad de läst på lite olika sätt. Inte bara att sammanfatta utan de kommer att få några ämnen att prata om. De kommer även få några skrivuppgifter kopplade till läsningen.