söndag 18 november 2018

Julpeppen lucka 18

Jultomten och jag är en underbar julberättelse. Precis en sådan man vill läsa i december. Jag har lovat att läsa den högt för dottern och det gör mig inget att läsa den en andra gång. 

Jag fick lite Kalle och chokladfabriken-vibbar när jag läste början av boken och det satte igång sådana minnen att jag förälskade mig i den. Men sedan slutar likheten och man upptäcker helt andra saker att förälska sig i. 

Jag älskar humorn i boken, t ex detta. Och jag hade också gjort precis som jultomten. Choklad är ju så gott, så chokladmuffins skulle ju vara livsfarligt!


Jag fullkomligt älskar fantasin i boken också. Jag tror det kommer bli en helt underbar december med denna som högläsningsbok.

Handling: Amelia växer upp i Alvhem, som är en magisk plats och osynlig för de flesta människor. Hennes adoptivpappa är Jultomten. Hon går i en skola med alver. Där är det hon som är den konstiga. När påskharen dyker upp med sin kaninarmé måste hon få med sig alverna, så de kan rädda julen.


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Jultomten och jag
Originaltitel: Father Christmas and Me
Författare: Matt Haig
Antal sidor: 301
Förlag: Alfabeta
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789150120233
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

tack för alla juliga tips, en kan inte få för många ❤️

Boktokig Eva Boström sa...

Vad kul att du tycker det! 😊