fredag 21 september 2018

Profetens vinter av Håkan Östlundh


Jag fastnade i Profetens vinter på en gång. Det är en sorglig början, eller så är jag bara blödig, men jag kan känna med Ylva när bomben briserar och Anders saknas. Grejen är att jag kan verkligen förstå och relatera till Ylva. Det gör att jag tycker så mycket om boken.

Jag tycker också om huvudpersonen Elias och känner även med honom. Det gör ju läsningen så mycket enklare när man tycker om och förstår huvudpersonernas känslor.

Dessutom finns det formuleringar som jag älskar för att de sätter ord på känslor jag haft. Som denna



Men det handlar inte bara om känslor. Det är riktigt spännande också. Vem står bakom bomben och varför?  Som första delen i en triologi, gör den att jag definitivt vill läsa vidare.

Handling: Ylva är i Sarajevo med jobbet. Hon har ett förhållande med en gift man, Anders. Så briserar en bomb på hotellet där de bor, efter att Anders lämnat hotellrummet. Elias, Anders son, får två jobbiga besked en och samma vecka. Först att han har någon slags tumör och sedan att pappan är saknad i ett bombattentat. Det blir värre. Anders hittas död och varken Elias eller Ylva kan lita på någon. Inte en enda! Utom varandra. Vad är det som händer?

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: 
Profetens vinter
Författare: Håkan Östlundh
Serie: # 1 
Förlag: Bokförlaget Polaris
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789188647825
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: