måndag 27 augusti 2018

I Tanger av Christine Mangan

Tanger är en riktigt oroväckande bok. Den har en krypande stämning, en sådan som ger mig Hitchcock-vibbar. Faktum är att jag börjar se det framför mig som en sådan när jag läser. Hettan och folkvimlet i staden är en utmärkt bakgrund, som förstärker det hela och ger det en ännu mer atmosfär.

Jag har förstått att Tanger kommer filmatetiseras och jag tror den kommer göra sig bra på film.

Handlingen: Den sista person Alice Shipley förväntar sig att möta när hon anländer till Tanger är Lucy Mason. Efter olyckan har de inte pratat med varandra. Ändå står Lucy där, i ett försök att ställa saker och ting till rätta. Det borde göra Alice glad eftersom hon har ännu inte anpassat sig till livet i den marockanska staden och är rädd för att ge sig ut i den fruktansvärda hettan. Lucy hjälper henne att lämna lägenheten. Men snart börjar en kvävande känsla ta över Alice. Hon känner sig kontrollerad. 


Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: I Tanger
Originaltitel: Tangerine
Författare: Christine Mangan
Antal sidor: 320
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789177813484
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: