söndag 22 juli 2018

Falska vänner av Jane Harper

Falska vänner är en uppföljare till den suveräna boken Hetta. Även denna bok innehåller en fantastisk miljöskildring. Jag kan verkligen se vildmarken framför mig och det är med en aning skräckblandad förtjusning. Jag vill inte besöka den, men läser gärna om den när jag sitter i trygghet hemma.

Jag kan bara konstatera att Jane Harper kan verkligen det där med att bygga stämningar (otäcka stämningar) och skapa en fängslande historia. Även om jag var mer förtjust i Hetta, så är detta en riktigt bra bok också.

Falska vänner är uppdelad i kapitel både nutids- och dåtids-kapitel. I dåtidskapitlen får man följa ett gäng tjejer som är på teambuildingsktivitet. De går vilse och läget mellan dom blir allt spändare och mörkare. I nutid får man som läsare återigen träffa Aaron Falk (en polis som jag verkligen tycker om att läsa om). Han utreder en av tjejernas försvinnande. Företaget hon arbetar på är misstänkt för ekonomisk brottslighet och är Falks informant. Det är bråttom att hitta henne. Var är Alice?


Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Falska vänner
Originaltitel: Force of nature
Författare: Jane Harper
Serie: #
Antal sidor: 349
Förlag:
Utgivningsår: 2018
ISBN:
9789137152288
Finns t ex hos: AdlibrisBokuscdon
cdon

Inga kommentarer: