måndag 28 maj 2018

Sommar på den lilla ön i havet av Jenny Colgan

Sommar på den lilla ön i havet är en perfekt sommarbok eftersom på sommaren kommer drömmen om huset på landet. Ett liv långt borta från storstaden. En liv med vackra vyer och ett lugnare tempo. Det är precis vad den här boken ger. Den förkroppsligar drömmen om ett annat liv. Den andas sommar och lugnare tempo.

Sedan blir det ju inte sämre av att Jenny Colgan skriver så det vattnas i munnen på mig när jag läser. Jag skämtar inte! Jag dreglade och suckade hela tiden när jag läste boken. Hon har en förmåga att få läsaren att längta efter mat som man inte egentligen gillar. Jag var konstant hungrig när jag läste boken.

Sommaren på den lilla ön i havet är upp i hängmattan-mysigt. Jag önskar bara  jag hade en sådan så jag hade kunnat ligga med boken där och läsa. På en liten ö. Med utsikt över havet. Nära till ett sommarcafé med god mat och fika. Tills vidare nöjer jag mig att läsa denna och drömma mig bort.

Handling: Flora bor i London och arbetar på en advokatbyrå. En dag kommer en man in och vill anlita byrån, men bara om det är Flora som sköter det hela. Varför? Jo, för att hon kommer från den lilla ön Mure och mannen vill absolut ha en representant från ön som kan förstå vad han menar. Det spelar ingen roll att Flora inte alls tycker hon passar. Plötsligt är hon tillbaka på platsen hon lämnat då hennes mamma dog. Tillsammans med sina bröder och sin pappa samt folket på ön. De som tycker att hon svikit dom. I väntan på att klienten ska ge henne uppdrag börjar hon röja upp hemma på gården. Då hittar hon mammans gamla kokbok. 




Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Sommar på den lilla ön i havet
Originaltitel: The Summer Seaside Kitchen
Författare: Jenny Colgan
Serie: Den lilla ön i havet #1
Antal sidor: 399
Förlag: Massolit
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789176795675
Finns t ex hos: AdlibrisBokus, cdon

Inga kommentarer: