onsdag 21 november 2018

Comedy Queen

Comedy Queen är anledningen till varför du ska läsa barnböcker även som vuxen. För så bra är den! Det är en av de bästa böcker jag läst den senaste tiden. Och då menar jag av alla böcker, inte bara barnböcker.

Jenny Jägerfeld blandar den mest underbara humor med det mörkaste mörka. I ena sekunden skrattar jag högt och i nästa faller tårarna. Det är en fin skildring om hur svårt det är när ens förälder begår självmord. Det är också en fantastisk bok att prata kring detta om.

Handling: Sashas mamma har begått självmord. Sasha är fast besluten att inte bli som sin mamma. Därför har hon gjort en lista på saker som hon ska göra eller undvika, så hon blir så olik mamman som möjligt.

”Mamma gick alltid runt i svarta kläder. Alltså, ni hör ju. Vem blir glad av det?
4. Ha bara färgglada kläder.”

Nummer ett på listan är att klippa av allt hår, eftersom mamman hade långt hår. Därför tar hon hjälp av sin kompis som ska raka av håret med en hårtrimmer. Men den går inte så bra. 
”Där är håret två, tre centimeter långt. Sedan har hon rakat en kortare sträcka från tinningen till örat där trimmern fastnat och hänger som en tjock röd metallic-korv. Jag ser på riktigt helt galen ut.
– INGEN PANIK NU! skriker Märta panikslaget.
– WAAAH! vrålar jag.
– Andas lugnt vi löser det här! säger Märta i en enda hopdragen mening, men det låter inte riktigt som om hon tror på det själv.
– HUR? HUR?!
– JAG VET INTE! FÖRLÅT!
– SLUTA SÄG FÖRLÅT! vrålar jag.
– FÖRLÅT! JAG SKA! FÖRLÅT!”

Den viktigaste punkten är att hon ska få alla att skratta istället för mamman dom fick alla att gråta. Därför ska hon bli ståup-komiker.

Comedy Queen passar från 9 år.


I och med att Comedy Queen är nominerad till Augustpriset så lyfte jag upp recensionen som jag skrev i maj.




Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Comedy Queen
Författare: Jenny Jägerfeld
Antal sidor: 218
Förlag: raben&sjögren
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789129706406
Finns t ex hos: AdlibrisBokus
cdon

Inga kommentarer: