söndag 8 april 2018

Små stora saker av Jodi Picoult

Det är drygt vecka sedan jag läste Små stora saker. Den påverkar mig fortfarande. 

Jag började läsa den på flyget och fast jag var trött och hade sovit väldigt få timmar, så kunde jag inte sluta läsa. Inte ens för att vila en liten välbehövlig stund. Omgivningen försvann och jag var fast. 

Jag lyssnar på den afroamerikanska Ruth som arbetar på förlossningsavdelningen i New York och för en kamp för att bli behandlad som en människa och inte dömd utifrån sin färg. Hon har kämpat hårt för att ge sin tonårige son de bästa möjligheter i livet.

Jag möter tillsammans med henne Turk, en vit-makt anhängare som älskar sin fru och sin nyfödde son djupt. Han vill inte att hon ska ta hand om deras barn, bara på grund av Ruths färg. 

Så händer det som inte får ske. Sonen ligger under övervakning efter att ha gjort en omskärning. Ruth blir den enda lediga personal som kan ta hand om honom, fast hon egentligen inte får. Det tillstöter komplikationer och barnet slutar andas. Turk och hans fru anklagar Ruth för mord. Detta drabbar inte bara Ruth utan även hennes tonårige son.

Små stora saker är en stor berättelse med ett viktigt budskap, skrivet på ett fantastiskt sätt. En mästerlig skildring av rasism och dess konsekvenser. Jodi Picoult lyckas skildra det ur många aspekter och hon lyckas verkligen göra komplexa människor och inga schabloner. Det är en ypperlig bok för bokcirkel, eftersom det finns mycket att diskutera kring.


Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Små stora saker
Författare: Jodi Picoult
Antal sidor: 506
Förlag: LB förlag
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789188447791
Finns t ex hos: AdlibrisBokuscdon

1 kommentar:

Carro sa...

Jag läste en del av Jodie Picoult tidigare och tyckte verkligen om det! Men sedan har jag liksom tappat bort henne lite, måste åtgärdas snarast!