fredag 16 mars 2018

Långpannekaka med nutella

Jag gjorde en långpannekaka som gjorde succé på jobbet. Den är grymt god. Jag ångrar att jag inte gjorde två. Men visst är det praktiskt när man ska bjuda på kaka på jobbet, att välja en sådan här. Den går ju så snabbt att göra. Trots nutellan!



Långpannekaka med Nutella


ca 30-40 st

ca 200 g nutella
350 g smör
6 dl vetemjöl
1 nypa salt
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
5 dl rörsocker
5 ägg

 

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Klicka ut nutella i små högar på ett bakplåtspapper. Ställ in i frysen.

 

3. Smält smöret i en stor gryta. Ta från värmen. 

4. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och vaniljsocker i en bunke.

5. Blanda rörsockret med smöret. 

6. Rör i ett ägg i taget i smörblandningen. 

7. Häll i mjölblandningen och rör samman till en slät smet.

8. Klä en långpanna med bakplåtspapper. Bred ut smeten. Den kommer inte att komma ända ut i hörnen på en vanlig långpanna.

9. Ta ut nutellan ur frysen. Tryck i nutellan lite här och där.

10. Grädda mitt i ugnen ca 30 min. 

11. Låt svalna innan du skär upp i rutor.

Inga kommentarer: