lördag 10 mars 2018

Har jag en dålig dag kanske någon dör av Christian Unge


Det är inte ofta jag pratar med mina elever om böcker för vuxna. Med Har jag en dålig dag kanske någon dör har jag gjort det två gånger. Och jag har en känsla av att det kan bli fler gånger. Det är tack vare att Christian Unge skrivit en fantastisk bok.

Han delar så generöst med sig av sitt liv som läkare både för Läkare utan gränser och hemma i Sverige. Det är det faktum att han ärligt och frikostigt delar med sig av sina tankar och känslor, sina misstag och sina erfarenheter som gör att den här boken blir så fantastisk som den är. Som gör att man inte kan undgå att prata med andra kring den.

”Men jag inser även i efterhand att jag var en typisk manlig, ung läkare som hade hybris, trodde att jag kunde allt.”

”Det råder en allmän oro i läkarkretsar över att bli påkommen med att göra fel. Och just därför håller de flesta sina misstag för sig själva. Vilket är fel, men även dumt. Man kan lära sig enormt mycket av att berätta om sina misstag.”

”Framför allt slutade jag att i varje situation jämföra mellan Sverige och Burundi. Jag såg inte orättvisor i varje handläggning av patienterna.
De tankarna fick komma sen.
Hemma i Sverige.
Och det gjorde de, med råge.”
Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Har jag en dålig dag kanske någon dör
Författare: Christian Unge
Antal sidor: 287
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2018
ISBN: 
9789113077291
Finns t ex hos: AdlibrisBokuscdon

1 kommentar:

Bosse Lidén sa...

Tack för boktipset. Tror det kan vara något för mig.
Söndagshälsningar från en boktokig Bosse