onsdag 7 februari 2018

Sagor utan slut

Sagor utan slut gör mig som lärare så glad. Den är nämligen fullproppad med sagor som inte har något slut, utan där barnet själv får fantisera vidare. Jag gillar hur sluten verkligen inspirerar till att vilja avsluta de mycket fantasifulla sagorna. Många av berättelserns har oväntade handlingar och vändningar. Så härligt att läsa! Jag kommer få mycket glädje av den både hemma och med mina elever.

I boken kan du t ex hitta Sagan om slottsbiblioteket där sagan slutar:
”Var är du?”, frågade Mia. ”Vi hör dig men ser dig inte. Är du osynlig?”
”Nej”, svarade rösten. ”Jag är i ett slott. Jag bygger ett bibliotek.”
”Men vi står ju i biblioteket”, sa Alexander förvånat.
”Va”, svarade rösten häpet. ”Men oj! Det betyder ju att ni är...”

Eller Sagan om dinosaurien som fick nya tänder:

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Sagor utan slut
Författare: Jan-Erik Ullström
Antal sidor: 111
Förlag: Idus förlag
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789175775449
Finns t ex hos: AdlibrisBokus,
cdon

Inga kommentarer: