lördag 3 februari 2018

Dödluvan och vargen

Min 9-åring tyckte Dödluvan och vargen var så bra att hon läste den 3 gånger. Direkt efter varandra. Sedan sa hon: "Det jag älskar med den här boken är att Rödluvan verkade snäll, men så var hon inte det. Jag tycker om när det blir läskigt på det sättet. Så älskar jag de två ramsorna med rim."

Efter det letade hon upp det rimmet hon tyckte bäst om och läste det högt:
Jag gick i en skog
när vargen mig tog.
Min luva var röd
och nu är jag död.
Vem blir det sen?

Dagen efter tog hon med sig Dödluvan och vargen till skolan för att tipsa skolbibliotekarien och klasskamraterna om den. Det ledde till att en kompis lånade den och nu står klasskamraterna på kö till den.

Jag tror inte att något jag kan säga förklarar bättre varför den är så bra.


Dödluvan och vargen passar från 6 år och tillhör Lilla skräckbibliotekets klassiska sagor på ett nytt sätt. Den är på Hegas-nivå 4 vilket innebär att den är för barnet som vill lära sig några svåra ord och ett språk som ställerliye högre krav på ordförråd och grammatik.


I Dödluvan och vargen blir Rödluvan uppäten av vargen. Men hon blir inte räddad utan blir ett spöke. Ett annat barn möter spöket. Hon tror att Rödluvan (Dödluvan) försöker varna för vargen och sedan är Rödluvan känd för att skydda barnen. Men en dag möter en pojke Rödluvan. Hon visar var han ska springa för att komma undan vargen. Det är bara att hon leder honom inte ut ur skogen utan bara djupare in. Tills han kommer till en grotta.

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Dödluvan och vargen
Originaltitel: Little Dead Riding Hood
Författare: Wiley Belvins
Serie: Lilla skräckbiblioteket
Antal sidor: 27
Förlag: Hegas förlag
Utgivningsår: 2017
ISBN:9789175433479
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, cdon


Inga kommentarer: