onsdag 27 december 2017

Mischling av Affinty Konar

Mischling är ett fint exempel på hur en roman både intresserar, engagerar och lockar till att få läsaren att efterforska på egen hand. För så blev det för mig. Jag var tvungen att kolla upp både det ena och det andra.

Mischling är en mycket gripande berättelse och samtidigt bitvis väldigt tung att läsa. Men den är inte bara mörk, utan det finns även ljus i den, t ex den kärlek spm trots allt fanns där.

Tvillingarna Pearl och Stasha kommer till Auschwitz, där de hamnar i Mengeles zoo. Doktor Mengele är nämligen intresserade av tvillingar och utför experiment på dessa. Tvillingarnas förhoppning är att det de får stå ut med ska underlätta för mamman och farfadern som också är i lägret.

Det går inte att inte fundera över människans natur när man läser en bok som denna. Dessa förintelseläger och vad som hände i dom kan jag verkligen inte förstå. Trots att det gör mig ledsen att läsa om det så är jag glad att det finns människor som klarar att skriva om det. För jag tänker att vi behöver påminnas om det om och om igen. Så inte historien upprepar sig, som den ju så lätt gör.


Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Mischling
Originaltitel: Mischling
Författare: Affinty Konar
Antal sidor: 359
Förlag: Polaris
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789188647023
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, cdon

Inga kommentarer: