onsdag 13 december 2017

Hemsökelsen på Hill House

Vaaaarför har ingen berättat för mig om Hemsökelsen på Hill House och författaren Shirley Jackson förut? Det är ju helt orimligt att jag missat en sådan fantastisk skräckklassiker. Fast på ett sätt är det i och för sig bra. För jag fick ju chansen att läsa den nu.

Åh, som Shirley Jackson skriver. Det här är en riktig pärla bland spökhistorier. Det är krypande obehaglig. Hon skapar en sådan härlig stämning att jag faktiskt börjar läsa om den när jag kommit till sista sidan.

Det här är som när jag njuter av den godaste choklad. Jag läser meningar. Stannar upp. Njuter av hur Shirley Jackson konstruerat dom. Hur de kommer till liv och hur välkomponerade de är och även hela historien.

Så om du inte läst denna- så läs för guds skull!


Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Hemsökelsen på Hill House
Originaltitel: The Haunting of Hill House
Författare: Shirley Jackson
Antal sidor: 223
Förlag: Mima förlag
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789188681072
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, cdon

Inga kommentarer: