söndag 12 november 2017

Fårdagboken av Axel Lindén

Detta är en oväntad liten pärla. Aldrig hade jag trott att jag skulle älska en bok om får så mycket. Men den lågmälda humor som genomsyrar boken fick mig på fall. Jag kan inte låta bli att skratta åt tackorna som hittar ut genom det lilla, lilla hålet och sen snällt går tillbaka till hagen genom samma hål. Eller det här:

"Det har visat sig att två får har samma nummer, 006. Det gör väl inte så mycket, vi kan lätt skilja dem från varandra, en är grå och en är lite mer grå. Men hur har det gått till? Mycket tror jag dom om, men inte att de ger varandra öronlappar."

Dessutom så handlar den om så mycket mer än får. Det handlar om livet.

"Det sägs att sociala medier ger människor uppmärksamhet och bekräftelse. Det gäller tydligen inte mig eller fåren, såvida vi inte ligger i en grässlänt i morgondis och idisslar och låtsas som ingenting, som om ingenting har något med någonting att göra. Man måste kanske anpassa sig för att bli gillad, men vad är det då för kärlek?"


Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Fårdagboken
Författare: Axel Lindén
Antal sidor: 153
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789100173371
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, cdon

Inga kommentarer: