söndag 26 november 2017

Är vi framme snart? drömmen om Europas förenta stater av Per Wirtén

Det märks att Per Wirtén är passionerad över det han skriver om i Är vi framme snart? drömmen om Europas förenta stater . Det är ett ämne som tyvärr inte intresserar mig lika mycket, vilket gör det lite svårare för mig att läsa boken.

När jag läser om övergivna tåg och industrier, så rullar hopplösheten in över mig. Det är så sorgligt. Jag vill tro på ett Europa som det ska ordna sig för, inte ett Europa som går under. Och det är det senaste som jag får känslan av flera gånger när jag läser.

Fast boken känns så mörk, är den egentligen inte svårläst i sig. Den är välskriven och det är lätt att följa med i författarens tankar. Även om jag inte alltid håller med honom.

Boken är nominerad till Augustpriset 2017.


Betyg: 3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Är vi framme snart?: drömmen om Europas förenta stater
Författare: Per Wirtén
Antal sidor: 219
Förlag: Albert Bonnier förlag
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789100171605
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, cdon

Inga kommentarer: