tisdag 26 september 2017

I morgon kommer jag att sakna dig av Heine Bakkeid

När en författare fångar mitt i prick en företeelse på första sodan och beskriver den så bra - ja, då är jag fångad. Så en torr humor på det och jag är fast.

Men det handlar om en trasig huvudperson. Hade inte Heine Bakeeid gjort det på rätt sätt så man får intresse att läsa vidare hade det första varit förgäves. Lyckligtvis lyckas han och jag är fångad i spänningens dimmor och glömmer både kaffe och kaka.



Thorkild Aske släpps ut från fängelset där han varit på grund av att han drogpåverkad kört ihjäl en kvinna. Han är inte välkommen tillbaka till polisen, där han jobbar, och han har svåra skuldkänslor. Han övertalas att hjälpa till i letandet efter en ung man. Det innebär att Aske måste bo på en fyrholm långt upp i norr. Vad har hänt? Är det bara en vanlig drunkningsolycka?


Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: I morgon kommer jag att sakna dig
Originaltitel: Jeg skal savne deg i morgen
Författare: Heine Bakkeid
Antal sidor: 426
Förlag: Massolit
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789176793206
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, cdon

Inga kommentarer: