fredag 22 september 2017

Gå vidare av Rainbow Rowell

När jag började läsa Gå vidare hade jag känslan av att jag läst den förut. Men samtidigt visste jag att jag inte gjort det. Det höll på att göra mig galen - tills jag kom på vad det var. Jag hade ju läst Fangirl och Simon Snow är en påhittad karaktär i en påhittad ungdomsserie, som Cath i Fangirl skriver Fanfiction om.

I Gå vidare har författaren Rainbow Rowell berättat mer om Simona historia. Jag tycker det är så coolt. Det är en sån idé som jag verkligen går i gång på.

Dessutom har den här berättelsen en tvist som gör den verkligen speciell. En sak som gör att jag verkligen, verkligen tycker om den här boken.

Simon Snow går sista året på Watfords Magiskola. Det finns en profetia om Simon. Det sägs att han är den utvalde och den störste magikern. Simon har svårt att tro på det. Han tycker mest att livet trasslar till sig. Dessutom planerar hans rumskamrat Baz att döda honom. Varför hatar Baz honom så mycket?


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Gå vidare
Originaltitel: Carey On
Författare: Rainbow Rowell
Antal sidor: 485
Förlag: Berghs
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789150221756
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, cdon

1 kommentar:

Katarina Hjärpe sa...

Jag tycker mycket om Gå vidare (eller Carry On som den heter på engelska) och kanske extra mycket för att hela fanfictiongrejen får så många metalager. Först skapas Simon Snow som en sorts Harry Potter-karaktär för att Cath i Fangirl ska få någon att skriva fanfiction om. Så innehåller den boken både delar av hennes fanfiction och av "författaren" Gemma Leslies historier. Sen kommer den här boken, som då är tredje varianten av samma historia - varken Caths eller Gemmas, utan Rainbow Rowells egen! Och som pricken över i finns det nu också naturligtvis en massa fanfiction som andra personer på riktigt har skrivit om Simon Snow.