måndag 21 augusti 2017

Magnus Chase: Tors hammare av Rick Riordan

Magnus Chase: Tors hammare är perfekt att sätta i händerna på något barn som man vill ska bli bokslukare. Jag lovar att hen är fast sedan.

Det är en perfekt blandning av humor och spänning. Humorn är en sån där humor som man definitivt har i tidig tonår.
"För alltså", fortsatte Jack, "jag vet att den här snubben dödade Otis, men ALLA dödar Otis. Det ingår i Otis arbetsbeskrivning att bli dödad."
"Hugg bara huvudet av honom eller nåt!" ropade jag
Mördaren var ingen idiot, så han vände sig om och flydde.
"Efter honom!" sa jag till Jack.
"Varför måste jag göra allt det jobbiga?" klagade Jack.
"För att jag hänger här och dinglar och du kan inte dö!"
"Trots att du har rätt så är det verkligen inte okej."
Jag kastade upp honom i luften. Jack drog iväg till tonerna av sin egen version av "Shake it off" (Han tror mig aldrig när jag försöker förklara att hon inte sjunger cheese graters gonna grate, grate, grate, grate, grate.)


Tror också det kan väcka intresse för Asa-tro och historia, eftersom handlingen kretsar kring mytologin kring de nordiska gudarna. Även om det är tillspetsat så att gudarna är lite mer moderna.


Passar från ca 12 års ålder.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Magnus Chase: Tors hammare
Originaltitel: The Hammer of Thor
Författare: Rick Riordan
Serie: Magnus Chase #2
Antal sidor: 468
Förlag: BonnierCarlsen
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789163892622
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, cdon

Inga kommentarer: