onsdag 5 april 2017

Någonstans brister himlen

Jag blir så otroligt glad när en boks vackra yttre speglar hur bra innehåll det är. Jag hann bara ett par sidor in i boken innan jag förstod vilken pärla Någonstans brister himlen är.


Miljöbeskrivningarna av fisket och Bohuslän var det första som fångade mig. Jag kunde höra måsarna och känna de hala fiskarna. Jag kunde känna lukten av sälta.

Sedan så blir jag fångad av trettinårige Elis kärlek till sin storasyster, som försvunnit, samt tagen av mammans död. Jag hänger med på Elis färd för att hitta sin syster och ser en gången tid genom hans ögon. En fascinerande beskrivning av 1920-talet.

När jag slår ihop boken tänker jag att vad än Erika Olofsson Liljedahl skildrar, så gör hon det på milt och vackert sätt. Det är en gåva att få läsa den.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Någonstans brister himlen
Författare: Erika Olofsson Liljedahl
Antal sidor: 350
Förlag: Historiska media
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789175454696
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

2 kommentarer:

Västmanländskan sa...

Hon har lyckats så fantastiskt fint att skildra Elis. Jag tyckte så väldigt mycket om boken!

Karin sa...

Så fint beskrivet - måste läsas!