måndag 13 mars 2017

Skottläge av Bali Rai

Jag kan föreställa mig hur totalt älskad Skottläge blir för någon som spelar fotboll och dessutom håller på Liverpool FC. Jag kan förstå hur härligt det måste vara att läsa boken då. Boken handlar nämligen om Baljit som spelar fotboll och som har chans att få spela i Liverpools ungdomslag och därför börja på Liverpool Academy, vilket är hans dröm.

Men även om jag inte är fotbollsintresserad så drogs jag in i berättelsen. Man behöver absolut inte vara ett fotbollsfan. Faktum är att det gav mig en sån fin insyn i hur drömmen att få spela för en stor fotbollsklubb kan vara och även kampen att försöka nå dit.

Men det handlar också om rasism och rädsla i och med att Baljit har indiskt påbrå och det blir läskigt spännande när Baljit och hans kompis blir jagade pga av detta.

Det handlar dessutom om hur svårt det är att veta vilket beslut man ska ta. För ska Baljit börja på Liverpool Academy måste han lämna familjen, sin vän och flickvän. Man får följa Baljit tankegångar.

Det är också så fint att den är skriven för att passa de som inte har så lätt att läsa, dvs i ett lättläst format. Jag tycker att det är extra viktigt att det finns bra böcker för dom som har det svårt med läsningen, så de lockas att läsa.

Skottläge passar från ca 12 år.



Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Skottläge
Originaltitel: Game on
Författare: Bali Rai
Serie: Del 2
Antal sidor: 137
Förlag: Argasso
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789187667664
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Inga kommentarer: