fredag 17 mars 2017

Intervju med Kristina Ohlsson

Jag har intervjuat Kristina Ohlsson, som är aktuell med sin nya bok Syndafloder.

Vilken bok är du mest stolt över?
- Det är Davidsstjärnor.

Varför är du mest stolt över den?
- Det blev en så väldigt spännande historia, som jag höll liv ifrån början till slut. Dessutom blev den så sorglig.

Har du någon favoritkaraktär i Syndafloder, som du helst skrev om?
- Fredrika och Alex är mina favoritkaraktärer. Det är de i alla böckerna. Ingen kan ge dem konkurrens. Ja, jag gillar att skriva om Eden också, men hon är ju inte med så mycket i denna bok.

Hur kom berättelsen Syndafloder till dig?
- Det är svårt att säga så här i efterhand. Alla delar skulle knytas ihop eftersom det är mest sannolikt sista delen. Det mesta ger sig när jag sätter mig ner och skriver.

Hur var det att återvända till Alex och Fredrika?
- Jag hade byggt upp en längtan. Det var roligt att återvända. Jag har ingen tillbakalängtan nu. Jag känner mig färdig med Fredrika.

Hur kommer det sig att det blev dags för en bok om Alex och Fredrika igen?
- Det var dags för en sådan bok. Om jag skulle hitta tillbaka till Fredrika så skulle det vara nu.

Du har också skrivit en mängd barnböcker. Vad är den vanligaste respons du får från barnen?
- De skriver att de är förtjusta i mina böcker. De tycker att de är väldigt spännande.

Vad får du för frågor från barnen?
- Det är väntade frågor som: Hur gör man när man skriver?
Hur ofta kan det komma en ny bok?
Vad ska nästa bok handla om? Hur gammal är du?






Inga kommentarer: