fredag 10 mars 2017

Begrav dina döda av Louise Penny

Det första jag slås av när jag läser Begrav dina döda är språket. Jag njuter verkligen av att läsa de målande beskrivningarna, som t ex:
"Medan han vilade ett ögonblick med armarna i kors ovanpå handtaget förundrades han över hur vackert det var när solens första strålar föll över nysnön. Den såg mer ljusblå än vit ut, och här och där gnistrade det som små glasprismor där snöflingorna samlats, fångats och omskapats och nu återkastade ljuset. Som om snön var levande och skojfrisk."
Eller inledningen på denna mening:
"I den spröda morgonsolen kom de ut för att skotta snö, skrapa rutor och promenera till närmaste boulangerie för en morgonbaugette och en kopp kaffe."

Begrav dina döda gör mig också historieintresserad. Det var inte vad jag trodde skulle hända, när jag började läsa. Men det var vad som hände. Det är nämligen så att boken handlar om kommisarie Armand, som åkt till Quebec gör att vila upp sig. Då mördas en historiker som letar efter kvarlevorna efter Qubecs grundare, Simon de Champerlain. Kriminalkommisaren Armand blir motvilligt indragen. Där startade mitt intresse för att veta mer om Simon de Champerlain och om Quebec. Vem var han? Vad är Quebecs historia?

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Begrav dina döda
Originaltitel: Bury your dead
Författare: Louise Penny
Serie: Kommisarie Ganashe 6
Antal sidor: 430
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789177011033
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Inga kommentarer: