måndag 2 januari 2017

Läsåret 2016: årets mest minnesvärda böcker

Läste ca 200 böcker i år. Det är svårt att sammanfatta ett år med så många böcker. Det är vissa som man kommer ihåg mer än andra, och då inte för att de andra inte var bra utan bara för att dessa satte sig i minnet. Utan inbördes ordning och med tanke på att det finns de som borde ha varit med men som fallit ur minnet just nu:

Ta makten (för att lär ut så viktiga saker)
Yxmannen (för att det är en av de bästa historiska deckarna jag läst)
Björnstad (för att den överraskade mig i hur otroligt bra den var)
Arktis: i en värld av snö och is (för att den har så otroligt vackra bilder)
Sitta stilla som en groda (för att barnen somnade snabbt med den och efterfrågade den varje kväll efter första kvällen för att de tyckte själva att de somnade så bra!) Då har vi ännu inte hunnit pröva de andra övningarna som vi alla tycker ska bli spännande!)
Monstret i natten och Monstret på cirkus för att mina barn -och jag - hade jättesvårt att bara läsa några kapitel per kväll utan bara ville fortsätta
Glöm mig (för att den berörde in i hjärtat)
Djur som ingen sett utom vi (för att den är underbar. Helt underbar)
Tio över ett ( För att den läsningen både gav en insikt i oro och i vad flytten av Kiruna betyder)
Mörkertid (för att det fortfarande hes ut alldeles för få böcker som handlar om övre Norrland och denna var otroligt bra skriven. Borde bli film)
Breven från ön (Pärla till bok)
Mambo i Chinatown (för att jag älskar mysiga Askungesagor)
Det kommer alltid en ny himmel (Underbara, underbara bok)
Tala är guld (Förväntade mig inte att jag skulle ÄLSKA denna bok)
Det finns bara två David Beckham (en bok som fick en totalt ofotbollsnörd att bli fotbollsnörd och samtidigt skratta massor. What' bot there to like?)
Prio ett (för att den är spännande och för att scener ur sen etsats fast i mitt minne)
Mat som gör gott (för att det är mat som gör gott
Saharasyndromet (för att den gripande)
Strålande morgondag (för språket)
Det är en tiger (för det är en skrattfest tull bilderbok)
Butchers crossing (för att den berörde mig som attan)
Tid för vila (för att den var totalt oväntad)
Vinterfolket (för att den är kusligt bra)
Utpost (för att det är en dystopi som jag önskar att jag läst ettan och som jag förälskade mig i)
I tiden (boken som jag trodde skulle bli Augustnominerad)
Pax: Näcken (för att alla barn som jag rekommenderat den till älskar den)
Pastor Viveka och tanterna (för att den är en deckare man faktiskt blir varm i hjärtat av)

Inga kommentarer: