måndag 28 november 2016

Eländet av Andrzej Tichy

Det är intressant hur bruket av bara kommatecken texten igenom i första delen gör att berättelsen forsar fram. Hur det känns som berättaren inte kan få ut orden snabbt nog. Hur det passar ihop med det han berättar om. Jag hör förortsrytmen i rösten. Jag hör det hetsiga.
Sedan lugnar berättelsen ner sig och då kommer punkterna.
"Jag svär, hans hjärna är ju helt bränd mannen. Han har tryckt upp de där kemikalierna i den sedan han var tolv, tretton. Varje dag, i princip. Vi lever inte i samma värld. Hur ska man då komma överens? Man kan inte veta. Om han kommer och hälsar på barnen, till exempel. Har han kniv idag? Pepparsprej? Hur ska man leva med honom? Hur ska det gå? Jag gör det inte längre. Inte mer."

Eländet var en riktigt spännande läsning för mig och den griper tag i mig och skakar om mig. Med andra ord... jag tyckte mycket om Eländet.



Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Eländet
Författare: Andrzej Tichy
Antal sidor: 230
Förlag: Albert Bonnier förlag
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789100158231
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon


Inga kommentarer: