måndag 28 november 2016

Aftonland av Therese Bohman

När jag läste Aftonland vällde ensamheten in över mig. Jag tänkte på hur svårt det egentligen är att hitta en livspartner och samtidigt vilket mod som krävs att bryta upp från ett förhållande som inte fungerar. Jag tänker att dagens människor har så mycket lättare att hamna i ensamhet, men också att vi har svårt att acceptera att någon väljer ensamhet.

Huvudpersonen Karolina är professor i konsthistoria. En av hennes doktorander dyker upp och hävdar att han har material, som visar att en kvinnlig konstnär haft större inflytande än man trott. Han är irriterande självsäker tycker Karolina, men hon rycks med. Konst har naturligtvis i och med detta en stor del i boken. Therese Bohman har lyckats få det lockande och intresseväckande. Vilket hon har lyckats med berättelsen i stort också.

Aftonland är skildrad med värme och jag förstår absolut varför den blev augustnominerad.


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Aftonland
Författare: Therese Bohman
Antal sidor: 230
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789113072364
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon