torsdag 6 oktober 2016

Brorsan är kung! av Jenny Jägerfeld

Jag läste Brorsan är kung! och tänkte: Det här måste bara bli nästa högläsningsbok! Den blir perfekt!

Jag menar... hur skulle jag kunna låta bli att läsa den för mina elever? För mina barn? Den är ju så underbart rätt i tiden och jag kan se framför mig pratet som denna bok stimulerar.

Med denna kan man prata om vänskap, att födas i fel kropp eller föräldrar som inte är närvarande. Man kan prata om att känna sig utanför och annorlunda. Man kan prata mobbning. Man kan prata om osäkerhet och svårigheten att veta vad man kan prata om och berätta. Man kan prata syskonkärlek. Jag vet knappt vad man INTE kan prata om.

Lyckan när man hittar en högläsningsbok, som man redan innan man läser den högt bara VET att den kommer både gå hem hos barnen och att den kommer ge bra saker att prata om - den lyckan är obeskrivligt stor. Tack Jenny Jägerfeld!


Brorsan är kung! passar från 9 år.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Brorsan är kung!
Författare: Jenny Jägerfeld
Antal sidor: 244
Förlag: Rabén & sjögren
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789129699036
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon


Inga kommentarer: