lördag 14 maj 2016

Djupa ro av Lisa Bjärbo

Djupa ro går in i själen, in i benmärgen på mig när jag läser den. Den berör mig bortom tårar. Djupa ro är så vansinnigt bra skriven att jag vill springa hela vägen till Lisa Bjärbo och krama henne.

Jag är helt förundrad över hur Lisa lyckats fånga tankar, funderingar och känslor så bra. Hur hon kan sätta ord på det svåra och skildra sorgeprocessen så nära. Hur lysande hon skildrar dessa ungdomar och deras vänskap.
Vi är fyra tjugoåriga vänner som inte träffats på över åtta månader, och det finns tusen saker att säga, men ingen av dom funkar, för vi borde inte stå här. Vi borde inte vara här.
Till slut är det Tove som bryter tystnaden igen.
"Jag pratade med Jonarhsns mamma", säger hon.
Hon har fastnat med blicken vid vattnet och pratar så tyst att det nästan är svårt att höra vad hon säger.
"Begravningen är klockan två på lördag. De hade ju inte bestämt tiden sist vi hördes, men nu har de det, och ja... det blir klockan två."

Jag önskar framför allt alla ungdomar en chans att läsa denna pärla till bok, men även alla andra. Bara läs den!


Djupa ro handlar om fyra vänner som kommit hem en vecka för att deras vän Jonathan drunknat och de ska på hans begravning.

Betyg: 5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Djupa ro
Författare: Lisa Bjärbo
Antal sidor: 265
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789129696387
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

2 kommentarer:

Lena sa...

Har hört så många lovord om denna bok så jag är så sugen på att läsa den.

Bokmumriken sa...

Den måste jag skriva på min "att läsa"-lista. tack för tipset!