söndag 24 april 2016

Grymt goda Daimkakor

Här är receptet på mina grymt goda daim-kakor, som jag gjorde förra fredag och som tog slut redan förra helgen. Så goda var de!


Grymt goda Daimkakor

Ingredienser:
220 gram smör
4 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 1/2 tsk bakpulver
2 Dubbel-daim (Jag använde den nya smaken Orange, men det går bra med vanlig dubbel-daim också.)

Gör så här:
1. Ställ ugnen på 200 grader.
2. Rör ihop socker och rumsvarmt smör. Arbeta i sirapen.
3. Blanda de torra ingredienserna.
4. Rör ner det torra i smörblandingen.
5. Tillsätt hackad dubbel-daim.
6. Arbeta ihop till en smidig deg.
7. Ta små bitar av degen och rulla till små bollar.
8. Grädda i mitten på ugnen i cirka 8-11 minuter, tills de fått fin färg.
9. Låt svalna helt på galler.



1 kommentar:

Ylva sa...

Åh, finns det apelsindajm nu igen! Det minns jag att jag köpte när jag pluggade i Borås 97-98 och eftersom det var limited köpte jag mängder. :-)