onsdag 16 mars 2016

Skriva och förebilder

Imorgon ska den 10-åriga dottern på skrivkurs på biblioteket. Det är något jag också skulle behöva gå på. Inte för att jag tänkt skriva böcker, utan för att vara en bra lärare i svenska så skulle jag faktiskt behöva utveckla mig själv när det gäller skrivandet.

Det var någon som sa att vi är bättre förebilder när det gäller läsandet än när det gäller skrivandet. Det är ju skrämmande sant. Inte ser mina döttrar (eller elever för den delen) mig sitta och skriva berättelser. Jag önskar att jag genast hade börjat visa att jag skriver när jag läste det. Men det har inte blivit av. Inte än så länge i alla fall. Tiden bara försvinner så snabbt.

Det är i alla fall kul att dottern ska få gå. Jag är så glad för hennes skull och för att biblioteket satsar på detta. Det blir tre tillfällen och vem vet. Kanske lär hon mig skrivandets konst när hon kommer hem efter kurserna.

Inga kommentarer: