tisdag 16 februari 2016

Helt fel Joe av Jon Teckman

Helt fel Joe är en sån där bok som jag både tycker om och som gör att jag känner mig obekväm. När jag börjar läsa om Joe och får veta att han kommer ställa till det för sig rejält, känns det som att sitta högst uppe i berg- och dalbanan och vänta på att man ska åka nerför stupet.

Eftersom boken är så lättläst och bjuder in till att man fortsätter läsa så fortsätter jag läsa med en klump i min mage. I mitt huvud pratar jag med Joe och försöker få honom att ändra sig. Utan att lyckas givetvis.En del av mig vill inte veta hur det går och vill bara gömma sig. Men en annan del av mig vill veta hur det kommer att sluta.

Samtidigt som det är lite jobbigt att läsa om Joes misstag så är det befriande att läsa om misstagen. Ni vet den där känslan av att man inte är ensam om att göra misstag. Det finns andra som gör saker som inte är så genomtänkta. Vi gör alla misstag, även om vi inte gör samma sorts misstag. Det är liksom skönt att läsa om någon som inte är perfekt.


Joe är revisor på ett filmbolag. När han är på premiärfest i New York begår han ett misstag, som han ångrar direkt efteråt.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Helt fel Joe
Författare: Jon Teckman
Antal sidor: 316
Förlag: HarperCollis Nordic
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789137146546
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Inga kommentarer: