måndag 18 januari 2016

Den femte vågen av Rick Yansey

Den femte vågen går ju upp å bio nu. Det här är boken bakom boken.

Berättelsen utspelar sig i ett USA, där berättelsens ena huvudperson blivit ensam efter att jorden har blivit utsatt av utomjordisk attack. Hon har överlevt både första, andra, tredje och fjärde vågen. Hennes föräldrar är döda och hennes lillebror tillfångatagen och hon tänker befria honom från De andra. Om han lever. Så vitt hon vet kan hon ju vara den sista människan på jorden. De andra ser ju ut som en människa, men de är inte är det. De dödar kallblodigt.

Den femte vågen är en riktigt spännande dystopi och Science Fiction, som utspelar sig väldigt nära vår nutid. Den är på 490 sidor och jag brukar dra mig för att påbörja tjocka böcker, men den här var fast i mina händer och jag ville bara läsa lite till och lite till.

Boken väcker mycket frågor, så när man inte läser den så virvlar den vidare i tankarna. Vem blir man när man inte kan lita på någon? Hur handlas man med en sån omställning från att ena dagen gå i skola och sen bli tvungen att ha vapen och skjuta för att rädda sitt liv. Cassie, bokens ena huvudperson, kämpar mycket med känslor och tankar och jag det gör boken ännu bättre.

Dessutom så gillar jag alla idéer i boken om hur en utomjordisk attack skulle gå till. Den femte vågen känns väldigt realistisk och jag gillar att utomjordingarna inte har ett annat utseende som oss. Det gör boken ännu mer spännande och läskig.


Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Den femte vågen
Originaltitel: The 5th wave
Författare: Rick Yansey
Serie: Den femte vågen 1
Antal sidor: 490
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789129691672
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

1 kommentar:

Lena sa...

Den här boken tyckte jag superbra om.