torsdag 24 december 2015

Intervju med Augustprisvinnaren Jonas Hassen Khemiri

Så här på julafton kommer min något försenade intervju med Jonas Hassen Khemiri ut. Han vann det Skönlitterära priset 2015 för sin bok Allt jag inte minns. Jag hoppas den har varit värd att vänta på.

Vi står ju vi på Augustgalan, där litteratur har en stor betydelse. Vad har litteratur för betydelse för dig?

- Dom böckerna och och de historierna som har gjort mest för mig har gett mig känslan av att vara oövervinnerlig. Vetenskapen om att de har funnits har gjort att jag kunnat gå ut i världen mindre rädd.

Vad är den första berättelsen du minns?

- Dun till Lillans täcke. En liten pixi-bok. Helt fantastisk. Handlar om en litet barn som ska hitta dun till sin systers täcke. Så går dom till massa olika fåglar och ber om dun. Jättejättebra. Jag kommer ihåg att jag alltid nyfiken på varför ingen ville hjälpa honom. Det var konstigt. Jag hoppades att historia skulle vara annorlunda varje gång.

Vad kommer hända framöver för dig? Vad har Augustpriset för betydelse för dig?

-Jag tänker att det betyder att boken hittar en värld bortom mig. Jag kommer att gå in i en ny skrivfas nu. Jag kommer behöva tacka nej till hemskt mycket grejer. Men boken får klara sig själv. Jag liksom sparkar ut boken ur boet. Den får leva sitt liv utan mig.

Har du själv något boktips som du vill dela med dig av?

- Ja, jag tycker alla ska läsa Amy Hemples samlade verk. Den tycker jag är fantastisk. Jag tror inte den finns på svenska. Men den är magisk.


Boken finns t ex här och här.



Inga kommentarer: