måndag 23 november 2015

Vad har jag läst av de som är nominerade till Augustpriset 2015

Ikväll går Augustgalan av stapeln och om allt går som det är tänkt så kommer jag att vara på plats och se den.

Jag har i år försökt läsa extra många av de nominerade författarna och deras böcker.

Det här är vad jag läst:

Nominerade till Årets svenska skönlitterära bok

Mary, Aris Fioretos, Norstedts

Masja, Carola Hansson, Albert Bonniers förlag

Allt jag inte minns, Jonas Hassen Khemiri, Albert Bonniers förlag

Rörelsen. Den andra platsen, John Ajvide Lindqvist, Ordfront

Spådomen. En flickas memoarer, Agneta Pleijel, Norstedts

Bli som folk, Stina Stoor, Norstedts


Nominerade till Årets svenska fackbok

Min europeiska familj. De senaste 54 000 åren, Karin Bojs, Albert Bonniers förlag

Käraste Herman. Rasbiologen Herman Lundborgs gåta, Maja Hagerman, Norstedts

Monster i garderoben. En bok om Anthony Perkins och tiden som skapade Norman Bates, Johan Hilton, Natur & Kultur

Den sårade divan, Karin Johannisson, Albert Bonniers förlag

Knark. En svensk historia, Magnus Linton, Bokförlaget Atlas

Den nya staden. Utvandringen till Amerika II, Lennart Pehrson, Albert Bonniers förlag

Nominerade till Årets svenska barn- och ungdomsbok

Nu är det sent!, Emma AdBåge, Rabén & Sjögren

Iggy 4-ever, Hanna Gustavsson, Galago

Alla går iväg, Eva Lindström, Alfabeta

Ishavspirater, Frida Nilsson, Natur & Kultur

När hundarna kommer, Jessica Schiefauer, Bonnier Carlsen

Din tur, Adrian, Kristin Lidström och Helena Öberg, Bokförlaget Mirando


Nominerade texter till Lilla Augustpriset

Den på intet vis speciella, Rasmus Bjerkander, Linköping

Sommartid, Maria Kotaleski, Stocksund

Drömland, Lovisa Lyngfelt, Göteborg

Gudrun, Simone, Sven och jag, Saga Miketinac, Ronneby

Två fel gör ett rätt... , Dorotea Svensson, Lund

Självmordsbrev, Sofia Dorotea Svensson, Lund

Inga kommentarer: