söndag 29 november 2015

Intervju med Jessica Schiefauer, vinnare av Augustpriset 2015

Jessica strålade av glädje när jag mötte henne på Augustgalan, efter att hon tagit emot priset. Hon hade hållit tal om att barn- och ungdomspriset borde få större roll när det gäller Augustpriset och delas upp i barnpris och ungdomspris.

Vi pratade lite mer om detta och jag frågade om hon ville säga något till alla barn- och ungdomar. Hon sa då:

- Det är inte dom jag behöver rikta mig till, utan det är till de vuxna som inte satsar på barn- och ungdomsböcker. Man måste bredda det mer så att alla kan hitta något de fastnar för. Det är de vuxnas uppgift och de måste ta det på allvar. Får vi inte barn- och ungdomar att läsa har vi inga läsande vuxna sedan.

Jag och Jessica pratade om skolbibliotekens viktiga roll. Hon berättade:
- Om det inte hade varit för det skolbiblioteket på min skola vars rum var det största på skolan, så hade jag inte stått här idag. Man borde banne mig satsa på skolbiblioteken!

Jag frågade Jessica varför det är viktigt med barn- och ungdomslitteratur. Hon svarade:
- För när man läser barn-och ungdomslitteratur får man förståelse för det som inte man mött och som är annorlunda.

Jag undrade vad hon skulle vilja tipsa om för bok från sin egen bokhylla. Hon tänkte en stund och svarade:
- Ingen speciell bok utan det får bli en kategori, nämligen Sci-fi. Alla borde läsa det mer. Man möter det som är annorlunda och allt är möjligt.

1 kommentar:

Ylva sa...

Hon verkar vara så klok! Jättekul att hon vann för det är en ruskigt bra bok!