fredag 20 november 2015

Havrekakor med nötter, kokos och choklad

Här kommer ett nytt recept som jag testat ut.

Jag gillar nötter i kakor, speciellt i juletid. Det är något med både smak och konsistens som är så tilltalande.

Kokos är jag också löjligt förtjust i, men det går bra att utesluta om man inte gillar det. Jag glömde en gång att ha i kokosen så jag vet att det blir bra kakor ändå.

Kakorna är en hit här hemma.


Havrekakor med nötter, kokos och choklad

Ingredienser:
200 g smör
1 dl strösocker
1,5 dl farinsocker
1 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 krm salt
7 dl havregryn
2 dl kokos (kan uteslutas om man ej gillar kokos)
1 dl hackad mörk choklad
1 dl nötter (jag hade mandel och hasselnötter)

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Rör smör, socker och farinsocker poröst.
3. Blanda i ägget.
4. Blanda mjöl, bakpulver, kanel, salt, havregryn och kokos i en annan skål.
5. Rör ner det i smörblandningen.
6. Hacka choklad och nötter i ganska stora bitar.
7. Rör ner chokladen och nötterna i smeten.
8. Rulla smeten till bollar och lägg på bakpapperförsedd plåt.
9. Grädda i 15 minuter.



Inga kommentarer: