torsdag 8 oktober 2015

Nobelpriset i litteratur 2015 gick till....

Nobelpriset 2015 gick till Svetlana Aleksijevitj från Vitryssland.

Motiveringen är:
"för hennes mångstämmiga verk, ett monument över lidande och mod i vår tid".



Svetlana Aleksijevitj är född 1948 i Ukraina. Hon är en vitrysk författare och har skrivit en serie dokumentärromaner om "Sovjetmänniskan". Hon har bland annat skrivit
  • Bön för Tjernobyl
  • Kriget har inget kvinnligt ansikte
  • Tiden second hand: slutet för den röda människan
Jag hade ju med henne i mina gissningar och det är första gången som det hänt. Fast det var ju inte tacka vare mig själv utan för att jag lyssnat på andra.

Det ska bli spännande att läsa henne och se hur hon skriver.

2 kommentarer:

Lena sa...

Intressant. Kommer absolut att läsa någon av hennes böcker för de verkar oerhört läsvärda.

Ylva sa...

Jag frågade en vitrysk vän om hon läst något av Svetlana och fick tips att läsa Kriget har inget kvinnligt ansikte.