onsdag 14 oktober 2015

Mylingen (Pax 3) av Åsa Larsson & Ingela Korsell

Mylingen är den spännande fortsättningen i Pax-serien. För varje del blir jag mer och mer fast. För varje del blir jag även mer och mer imponerad av Åsa Larsson och Ingela Korsell.

Mylingen är läskig. Nästan för läskig, men bara nästan. Jag förstår att det kittlar i magen på de barn som läser den och jag hade fullkomligt älskat den som barn, precis som jag fullkomligt älskar den nu.

Jag älskar att det handlar om varelsen myling, som är hämtad från vår mytologi. Sånt var jag otroligt förtjust i som barn. Jag arbetade med nordisk mytologi med mina elever i fyran och märkte att det fortfarande verkligen fascinerar barn.

Dessutom finns det personer att både älska och hata i Mylingen. Träslöjdsläraren Tomas väcker starka känslor liksom hans son. Så är det så sirligt med pojkarnas mamma, men samtidigt så bra att det får finnas.


I Mylingen är det snart Halloween och Alla helgonsdagen. Då blir spöken blir extra starka i sina krafter och förmågor. Nu är ett litet barnspöke, en Myling, ute efter hämnd. Hon knackar på hos Tove där det är fest och när ett av barnen öppnar så börjar Mylingen peka på barnen: inte du, inte du, inte du och när Tove dyker upp säger hon: men du. Då får Tove plötsligt svårt att andas .

Hur ska Alrik och Viggo kunna stoppa Mylingen och hinner de det?

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Mylingen
Författare: Åsa Larsson, Ingela Korsell
Del av serie: Pax 3
Antal sidor: 192
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789163879852
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon


Inga kommentarer: