tisdag 20 oktober 2015

Min intervju med Jonas Hassen Khemiri

Jag fick möjligheten till en kort intervju med Jonas Hassen Khemiri, innan han skulle intervjuas på scen på Augustpriset Live.


Det känns som om namn har betydelse när man läser din bok, stämmer det?


- Vad roligt att du säger så, för det har det. Jag fascineras av namn. Det finns som en röd tråd i det som jag skriver. Det finns en laddning i namn. Namn kan vara instabila. I mina böcker kan man inte lita på att det som en person heter verkligen heter så på riktigt.  Namn är effektfulla eftersom de skapar bilder i  människor. Olika namn kan ge olika effekter.


Var hittar du inspiration till ditt skrivande?


- Ibland skriver jag om något som jag är osäker på. Något som ligger och skaver i mig. När jag skriver kortare grejer är det något jag vill förmedla.


Hur kom denna bok till?


- Jag hade en fråga som var utgångspunkt: Vad händer när en kropp förvandlas till minnen?

1 kommentar:

Ylva sa...

Åh, vad häftigt att du fick prata med honom och vilka kluriga svar! Han är så charmig men tyvärr tycker jag inte så mycket om hans böcker som jag skulle vilja.