fredag 23 oktober 2015

En handfull vingar av Sue Monk Kidd

Den amerikanska södern kommer mig så nära när jag läser En handfull vingar att jag kan känna dammet i min mun och solen på min kropp. Jag kan höra piskan vina och snyftningar som letar sig fram. Jag kan se skiftningar i ansiktsuttryck och bortvända ryggar. Jag tycker verkligen om författarens sätt att berätta historien.

Jag blir berörd och förvånas återigen över människan och den vansinniga tanken på att man kan äga en annan människa och tycka sig ha rätt att göra vad man vill med den och behandla den personen hur man vill.

Det är så fint och hoppfullt med Sarah som inte är som sin familj. Jag påminns om alla de människor i historien som kämpat för alla människors lika värde.


En handfull vingar utspelar sig på 1700-talet och handlar om slaven Trubbel och plantagedottern Sarah. Sarah får Trubbel i present, men hon försöker frige Trubbel vilket inte alls går. Hon lär Trubbel att läsa vilket får fruktansvärda konsekvenser för henne. Men Trubbel och Sarah fortsätter vara vänner och tillsammans kämpar de för en annan värld, utan slaveri.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: En handfull vingar
Författare: Sue Monk Kidd
Antal sidor: 395
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789113064017
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

1 kommentar:

bloggbohemen sa...

Började på den igår och jag tror att jag också kommer att tycka mycket om den här boken. Den har börjat lovande!