torsdag 15 oktober 2015

Den fantastiska berättelsen om fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp

Jag har väldigt tudelade känslor kring Den fantastiska berättelsen om fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp

Från början tyckte jag den var lite smårolig och lite charmig. Fakiren lyckades ju hamna i besynnerliga situationer, som på något sätt löste sig. Fast då hamnade han i en ny situation. Han tog det med härlig ro och det var skönt att läsa.

Däremot så var karaktärerna väldigt nationellt stereotypa, t ex när det gällde romer. Det hade jag väldigt svårt för. Det gav lite dålig smak i munnen.

Fast att boken tog upp det här med flyktingar och människosmuggling var bra. Det skulle gärna ha fått mer fokus i berättelsen.


Betyg: 3 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Den fantastiska berättelsen om fakiren som fastnade i ett IKEA-skåp
Författare: Romain Puértolas
Antal sidor: 250
Förlag: Bonnier Pocket
Utgivningsår: 2014
ISBN: 9789174294194
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

2 kommentarer:

Ylva sa...

Jag tyckte att det var särskilt kul att det handlar så mycket om IKEA, men ska nog inte läsa flera böcker av honom för det kan bli för mycket av det tokroliga.

Lena sa...

Denna har jag på min TBR.