måndag 19 oktober 2015

De nominerade till Augustpriset är klart

Jag var på plats och kan rapportera att nu har Augustprisets 18 nominerade författare och verk avslöjats och även Lilla Augustprisets nominerade.

Jag tyckte det var flera överraskande glada nyheter bland de nominerade. Faktiskt i alla tre kategorier!



Årets konferencier var Melinda Kinnaman.

Årets svenska fackbok
Karin Bojs med boken "Min europeiska familj"
Maja Hagerman med "Käraste Herman. Rasbiologen Herman Lundborgs gåta"
Johan Hilton med "Monstret i garderoben"
Karin Johannisson med "Den sårade divan"
Magnus Linton med "Knark: en svensk historia"
Lennart Pehrsons med "Den nya staden".



Årets svenska barn- och ungdomsbok
Emma Adbåge med "Nu är det sent"
Hanna Gustavsson med "Iggy 4-ever"
Eva Lindström med "Alla går iväg"
Frida Nilssons med "Ishavspirater"
Jessica Schiefaurer med "När hundarna kommer"
Helena Öbergs & Kristin Lidström "Din tur, Adrian"



Årets svenska skönlitterära bok
Agneta Pleijel med "Spådomen – en flickas memoarer"
Jonas Hassen Khemiri med "Allt jag inte minns"
Carola Hansson med "Masja"
Aris Fioretos med "Mary"
Stina Stoor med "Bli som folk"
John Ajvide Lindqvist med "Rörelsen – den andra platsen".



Eftersom kategorin för Lilla augustpriset tas fram anonymt är Sofia Dorotea Svensson från Lund nominerad med två tävlingsbidrag: ”Självmordbrev” och ”Två fel gör ett rätt”.
De övriga nominerade är:
Maria Kotaleskis med "Sommartid"
Rasmus Bjerkander med "Den på intet vis speciella"
Lovisa Lyngfelt med "Drömland" Saga Miketinac med "Gudrun, Simone, Sven och jag"



Inga kommentarer: