onsdag 16 september 2015

Lyckan i det lilla av Ernst Kirchsteiger, Carina Nunstedt

Ernst är så klok och jag älskar hur han förklarar sina livsvisdomar på sitt eget oefterhärmliga och härliga sätt. Jag känner att vi är många som behöver stanna upp, lyssna och tänka om. Lyckan i det lilla är ljuvlig bok att läsa och jag känner hur den virvlande cirkusen runt om mig stannar medan jag långsamt och njutningsfullt läser Ernst tankar.

För ett tag sedan såg jag en tråd på Facebook om föräldrar och hämtning på förskola och folk som spydde över de som inte skyndade att hämta sina barn direkt när de slutar sina jobb på dagen. Över de som tar en liten andningspaus eller passar på att handla innan de hämtar. De är de som tycker att man inte är en god mamma eller pappa om man inte tillbringar precis all ledig tid med barnen. Då kommer Ernst som en härlig motvikt:


"Visst kan det vara skönt att kunna hämta barnen tidigt ibland, men de flesta klarar nog att vara på dagis lite längre. Då kan föräldrarna åka hem med mindre stress i kroppen och börja sina hemmaliv i lugn och ro. Just klockan tre eller fyra kan ju barnen vara mitt uppe i något jättekul, de kanske vill fortsätta att lägga straffsparkar eller läsa en bok med fröken."



Tack Ernst för att du fortsätter dela med dig av din syn på tillvaron. Lyckan i det lilla får en hedersplats i vardagsrummet hos mig, så jag påminns att tänka på vad som är viktigt,

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Lyckan i det lilla
Författare: Ernst Kirchsteiger, Carina Nunstedt
Antal sidor: 231
Förlag: Forum
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789137143958
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

1 kommentar:

Boklusen sa...

Har den hemma och ska snart börja läsa i den. Jag längtar till den, men kan ändå inte börja, ungefär som att jag vill hålla lite på den:)!