söndag 13 september 2015

Kodnamn Verity av Elizabeth Wein

Det dröjde en bit in i boken innan jag fastnade, men då fastnade jag rejält. Kodnamn Verity är en sån där bok som man vill bläddra tillbaka till och kolla upp saker, eftersom den är så skickligt berättad med ledtrådar till vad som är vad och vad som hänt.

Jag tycker också att det är intressant med kvinnors roll i andra världskriget och då älskar jag de avslutande sidorna där författaren berättar fakta och vad som är rimligt i historien.


I Kodnamn Verity blir en kvinnlig brittisk agent arresteras av Gestapo i det naziockuperade Frankrike. Hon torteras och går till sist med på att berätta allt. Hon skriver ner sin berättelse. Berättelsen om Verity.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Kodnamn Verity
Originaltitel: Code Name Verity
Författare: Elizabeth Wein
Antal sidor: 330
Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789186634728
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

1 kommentar:

Lena sa...

Den här boken vill jag absolut läsa framöver.