söndag 27 september 2015

Jenny Lindh svarar på frågor (varning dock för de som är känsliga pga sista saken hon berättade)

Hade turen att gå förbi när Jenny Lindh satt och svarade på frågor.

Hon pratade om att många svenskar var stressade av att ha några kronor i skuld på biblioteket och hon tyckte att man inte behövde ta det så hårt. Det finns de som har tusentals kronor i skuld. När jag hörde det så kändes det betydligt bättre med mina 55 kr i skuld. Men jag tror det är det att många av oss svenskar vill göra rätt för oss som gör att vi mår dåligt över att ha en liten biblioteksskuld. Att ha en skuld är lite pinsamt. Jag är definitivt sån! Får dåligt samvete så fort jag kommer in i biblioteket utan pengar. Och när jag hade äntligen hade med mig pengar men bibliotekets datorer inte fungerade så jag äntligen kunde bli av med skuld blev jag så besviken på universum. Vad är oddsen liksom?!? Jag tänkte: jag vill ju bara bli av med min skuld!!!!

Jenny berättade att hon bland annat hade fått frågan om vad man ska göra om man somnar så fort man försöker sova. Hon och hennes samtalsledare började då fundera kring vilka böcker som är bra att läsa då. De kom fram till att man ska läsa Marcel Proust om man vill sova eftersom de långa meningarna är i princip meditativa. Däremot bör man läsa böcker med korta meningar som får en att studsa till om man vill hålla sig vaken.


Jenny berättade att hon fått höra av en person, som arbetat med psykolog pga av stress, att om han kunde läsa hela meningar av Proust utan avbrott var hans hjärna avslappnad. Definitivt något jag ska testa!

Så berättade Jenny något som jag chockades av och som jag inte hade någon aning om. Varning för att läsa vidare! Förr användes människohud i land för att binda in böcker, för att det var billigt. Bland annat medicinstuderande som obducerade personer använde sedan den obducerades hud för att binda in boken med sina undersökningar. Jag ryser över hela kroppen när jag hör det. En sådan bok kan jag definitivt vara utan i min bokhylla!!!


Inga kommentarer: