lördag 22 augusti 2015

Solens sista strålar av Lars Rambe

Jag gillar verkligen känslan i boken. Jag förflyttas till ett Kenya med alla dess smaker, lukter och ljud. Halvvägs in i boken upptäcker jag att jag längtar efter att åka dit och börjar tänka på hur jag ska ordna det.

Men detta är inte det enda som är bra med boken, utan den har en spännande och engagerande historia också. Ett politiskt maktspel som intresserar och fångar en. Därför är det så att när jag slår ihop boken, så gör jag det med saknad.


Solens sista strålar handlar om Per Strand som får en tjänst i Nairobi som chef för en polisutbildning. Han tar med sin fru och dotter och flyttar dit från Strängnäs. Där får han kontakt med polisinspektören David Lokot.

I Nairobi har en politisk tjänsteman hittas mördad. Polisen säger att det är en car-jacking som gått fel. Men snart visar det sig att det handlar om något annat och både David och Per blir indragna och även journalisten Fredrik, som är Pers vän och som är på besök hos Per i Nairobi. Hemma i Strängnäs pågår också något.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Solens sista strålar
Författare: Lars Rambe
Antal sidor: 363
Förlag: Hoi förlag
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789175579610
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

1 kommentar:

Bam sa...

Den känslan är underbar, när man inte vill bli färdig för att boken är för bra. Låter som en bra berättelse. :)