måndag 17 augusti 2015

Locka unga killar att läsa

Jag var på Crimetime Gotland i helgen. Jag hade förmånen att få lyssna till Jens Lapidius och Anders de la Motte som samtalade kring hur man kan göra för att få unga killar att läsa.

Jens Lapidius pratade bland annat om högläsning som en viktig del i att vilja läsa och då att fortsätta läsa högt efter att barnen lärt sig läsa. Han trodde också på fler filmatiserade böcker eftersom filmerna kan ge ett sug att läsa böckerna. Vilket han också hört killar säga.

Anders de la Motte berättade om en sak han gjort med sin son. Han bestämmer med sin son att de ska båda läsa var sin bok 30 minuter och efter de 30 minuterna ska de prata om vad de läst. Anders säger: de gör som vi gör inte vad vi säger att de ska göra.

Dessutom tror både Anders och Jens på boksamtalens betydelse för att vilja läsa.

Det var intressant att lyssna på de tankar de hade. Som lärare brinner jag ju för att eleverna ska upptäcka läsandets glädje. Faktiskt så pratade jag med mina kollegor idag kring detta och vad jag lärt mig på seminariet. Författarsamtalet har faktiskt också inspirerat mig till att införa en sak på elevernas bokläsning i höst.

Mina elever brukar börja skoldagen med att läsa böcker. I höst kommer de få prata med sin bänkkompis om vad de läst på lite olika sätt. Inte bara att sammanfatta utan de kommer att få några ämnen att prata om. De kommer även få några skrivuppgifter kopplade till läsningen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken bra idé att läsa tillsammans och prata om det sedan. Det ska jag försöka göra med mina barn.

Susanne sa...

Åh jag önskar mina barn hade dig som lärare!! Jag hoppas dock att jag kan ge dem glädjen i att läsa genom all högläsning och prat om böcker. Vi läste Harry Potter under våren och vi älskade att prata om den världen (gör det fortfarande!).
Tack för all inspiration!

Boktokig Eva Boström sa...

Vad roligt att du blev inspirerad att göra det! 😊 Då känns mitt inlägg lyckat.

Boktokig Eva Boström sa...

Tack snälla för dina otroligt fina ord! De gör mig så glad!

Bam sa...

Intressant! De båda verkade ha bra idéer, tycker att det är svårt det där.