söndag 12 juli 2015

Sju dagar kvar att leva: en berättelse om brott och dödsstraff

Så vansinnigt bra och intressant bok. Jag har pratat om den med så många nu, både de som läser böcker och de som inte läser böcker eftersom det här är ett ämne som engagerar och väcker känslor. Dödsstraffs vara och inte vara. Vad ska man göra med de som begår brott? Hur säkert är egentligen vårt rättsystem?

Så blev jag faktiskt helt paff över hur de som sitter på Death roll i Texas behandlas. Det är också något att prata om. Vad är syftet? Är det rätt? Vad gör det med en människa?

Sju dagar kvar att leva är en otroligt stark och berörande bok. Den nådde verkligen djupet av min själ. Jag kan inte tänka mig en bättre bok för en bokcirkel eller innan man börjar diskutera straffpåföljder.


Sju dagar att leva är ett reportage om Vaughn Ross, som är dömd till döden för mord. Han har en vecka kvar att leva efter att ha suttit i fängelse i över tio år i väntan på dödsdatumet. Han sitter på ett fängelse i Texas. Det är den delstaten som avrättar flest fångar och har tuffaste regler i fängelset. Men det handlar också om intervjuer med andra fångar och även fängelseprästen.

Betyg: -5 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Sju dagar kvar att leva: en berättelse om brott och dödsstraff
Författare: Carina Bergfeldt
Antal sidor: 240
Förlag: Norstedt
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789113066967
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

Inga kommentarer: