måndag 15 juni 2015

Morsning & Goodbye av Magnus Härenstam och Petter Karlsson

Jag har svårt för "aldrig mer", så nu när Magnus Härenstam dog och tanken "aldrig mer" dök upp var det väldigt skönt att jag hade hans bok Morsning & Goodbye här hemma så jag kunde läsa.

I Morsning & Goodbye hör jag Magnus Härenstams röst och humor. Humorn blandas med allvar och förklarande historier om hans uppväxt samt varmt berätta historier om hans vänner och händelser han varit med om. Jag tycker det är fint att Magnus delar med sig av sig själv och det är gjort på ett sätt som jag faller för. Boken känns nämligen som ett samtal med läsaren, som att Magnus är där och berättar och förklarar och med sån mjukhet och kärlek. Petter Karlsson har gjort ett bra jobb med att hjälpa Magnus Härenstam med hans historia. Det som är ännu mer klart efter att ha läst boken är att Sverige har förlorat en stor man.

" I salongen satt en kvinna som hade ett sånt makalöst skratt, att skrattade man inte åt mig så skrattade man åt henne. Eller med henne, om så önskas. Det spelade nästan ingen roll vad jag sa eller hur jag sa det. Omständigheterna har aldrig varit mer gynsammare för en komiker.
Det där finns även bevarat på skivan. Lyssnar man på just "Verkmästaren i magen" kan man höra den där tanten som i sina stunder bara skriker rakt ut:
"Nej... Neeej! Neeeeeeej!"
Plattan har till dags dato sålt flera hundra tusen exemplar. Tack du anonyma!"



Morning & Goodbye är en självbiografi av Magnus Härenstam, som med hjälp av Petter Karlsson, berättar om sitt liv.

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Morsning & Goodbye
Författare: Magnus Härenstam och Petter Karlsson
Antal sidor: 442
Förlag: Forum
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789137143330
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, CDon





Inga kommentarer: