lördag 16 maj 2015

Alice McMallis: pojken på kyrkogården av Jessica Lindholm

Vilken härlig bok! Det är en underbar humor och så gillar jag uppslagen med zombiefakta. Det är lagom med faktatext, som gör att barn orkar läsa det och det blir en krydda till historien. Dessutom fullkomligt älskar jag bokidén: Vad händer om man blir vän med en zombie? Bara den meningen sätter igång massor i mitt huvud.

Bilderna harmoniserar med texten och får mig att fnissa både en gång och två gånger. Men också härligt skönt läskiga ibland. Det är bilder som man ibland fastnar kvar vid en stund.

Jag rekommenderar denna bok varmt från ca 7 års ålder.


Alice McMallis: pojken på kyrkogården handlar om att Alice hittar en liten zombiepojke, som hon blir vän med och som får bo i en garderob. Men det är inte alldeles enkelt att vara vän med en zombiepojke. Vad ska han äta till exempel? Och vad mycket trubbel han försätter henne i!

Betyg: +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Alice McMallis: pojken på kyrkogården
Författare: Jessica Lindholm
Serie: Alice McMallis 1
Antal sidor: 191
Förlag: Idus förlag
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789175771663
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, Cdon

#blogg100 Inlägg 68 av 100

Inga kommentarer: